SI

I

EN


MOČ SRCA

Dvorana Union, Maribor

23. 9. 2018 ob 19:30

Nicolas Altstaedt, violončelo
Alexander Lonquich, klavir


Ludwig van Beethoven:
Sonata za violončelo in klavir št. 1 v F-duru, op. 5, št. 1
Sonata za violončelo in klavir št. 2 v g-molu, op. 5, št. 2
***
Sonata za violončelo in klavir št. 3 v A-duru, op. 69
Sonata za violončelo in klavir št. 4 v C-duru, op. 102, št. 1
Sonata za violončelo in klavir št. 5 v D-duru, op. 102, št. 2

Nepresegljivo moč srčnosti izdaja osebnost Ludwiga van Beethovna. Edino skladateljski genij, pri katerem sta z roko v roki hodila ljubezen do človeka in vera v njegovo dobroto, je zmogel ustvariti opus, kakršnega nam je zapustil Beethoven. Gnali so ga življenjska nuja, visoki ideali o boljšem svetu, prodornost individualnega izraza ter vera v človekovo subtilnost in moč dojemanja. Medtem ko so povprečni duhovi tistega časa v tem intenzivnem umetniku zaslepljujočih misli videli predvsem neprilagojenega in neukrotljivega čudaka, je Beethoven očaral samega velikega Goetheja, ki je po nenačrtovanem srečanju med nekimi poletnimi počitnicami zapisal: »Še nisem videl umetnika, ki bi bil tako samosvoj, energičen, občutljiv. Kar dobro razumem, kako se čudi svetu«.

Beethovnova srčnost v glasbi in prodornost svobodnega genialnega duha z izredno lepoto pride do izraza v petih sonatah za klavir in violino. S temi skladbami je stopal na povsem nova tla, saj dotlej mojstrovin za ta glasbeni par še ni bilo. In prav zaradi tega je Beethoven lahko z nebrzdano domiselnostjo in brez pritiska standardov raziskoval nove možnosti. Violončelo v teh delih poje in se razkazuje kot še nikoli poprej. Celotni cikel sonat je še toliko zanimivejši, ker spremlja razvoj Beethovnovega sloga skozi nekaj desetletij in nam posreduje razmišljanja še mladega skladatelja pa vse do značilnega zrelejšega Beethovna, ki je na dolgo in zmeraj prodorno razpredal glasbene misli in si vzel tako zelo željno svobodo izražanja.

Pronicljivo ustvarjalno svobodo in globoko poznavanje Beethovnovega dela zaznamuje tudi glasbeni tandem Alexandra Lonquicha in Nicolasa Altstaedta. Malokdo se zna spoprijeti ne le s tako fizično, temveč tudi duhovno izjemno zahtevnim izzivom poustvaritve vseh petih Beethovnovih sonat za violončelo in klavir v enem samem večeru. Intenzivnost in predanost večera, posvečenega Beethovnu, bo tako posebna poslastica za najbolj predane in strastne obiskovalce Festivala Maribor.

 
"Izvedba petih Beethovnovih sonat za klavir in violončelo (tako jih je, kot je bilo to običajno, poimenoval skladatelj) je tudi za nas izvajalce odkrivanje posebne vrste. Dobimo priložnost, da se ukvarjamo s tremi fazami njegovega ustvarjanja in tako prisostvujemo izjemnim stilnim spremembam. Obe dvostavčni sonati iz op. 5 iz leta 1796 sta drznejši kot hkrati zasnovani sestrski deli za klavir solo. 
Nato se nepričakovano znajdemo v letu 1808: Sonata, op. 69 je čudovit primerek dozorelega, velikopoteznega sloga Beethovnovih »srednjih« let. Vživljanje v ta svet izvajalca približa ekstatični dimenziji. Hölderlin bi temu morda rekel »sveto trezno stanje«.
In znova časovni skok: ustvarjalno bogastvo iz leta 1815 dokazuje, da se je Beethoven izogibal sleherni šablonskosti tudi takrat, kadar se je presenetljivo močno navezoval na preteklost. Tako je zaključna fuga Sonate, op. 102, št. 2 eno prvih Beethovnovih poznih delih, v katerih se jasno kaže njegovo vztrajno poglabljanje v glasbo Johanna Sebastiana Bacha. In pri tem nič ne deluje predvidljivo, kajti Beethoven je preurejal gradivo iz takta v takt, vse je hkrati presenetljivo in zgoščeno. Že Sonata, op. 102, št. 1 prinaša enkratno obliko: počasnima uvodoma sledita hitra stavka. In umirjenost, ki prežema poglobljeni in počasni srednji stavek 5. sonate skoraj do sklepnega zastoja, se nikoli ne sprosti. Ko sedijo na robu stola, so tako izvajalci kot poslušalci poklicani k reševanju ugank. Vedno znova je tam nekaj nepredvidljivega, nekaj, kar skoraj zbuja nejevoljo v nas in nas obenem spodbuja, da se ob naslednji priložnosti delu še bolj približamo."
Alexander Lonquich

 

Vstopnice: 20 € / predprodaja 16 € / upokojenci 16 € / študenti, invalidi 10 €
Vstopnice s popustom je možno kupiti le v Informacijski pisarni Narodnega doma Maribor in največ uro pred koncertom na prizorišču koncerta.
Festival Maribor Carousel