Joseph Haydn: Simfonija št. 49 v f-molu, Hob. I:49, »La Passione«
Antonín Dvořák: Serenada za godala v E-duru, op. 22
***
Wolfgang Amadeus Mozart: Adagio in fuga v c-molu za godala, KV. 546
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert za klavir in orkester št. 9 v Es-duru, KV. 271, »Jeunehomme«
"Haydnovo Simfonijo št. 49 iz leta 1767 je z »La passione« leta 1790 naslovil prepisovalec iz Leipziga, pri čemer ne vemo, ali s skladateljevo privolitvijo. Vsakdo pa, ki ve, kako naravno so bili v 18. stoletju povezani glasba in jezikoslovni elementi, bo tej asociaciji brez nadaljnjega pritrdil, in to tako zaradi boleče kromatike kot mest, kjer se v hitrih stavkih motivični delci prav tako divje vzpnejo, kar ustvarja intenzivne intervalne napetosti. Vse to deluje kot domiselni kompendij baročne afektiranosti. Od tod se lahko pogleda tudi v prihodnost: v Schubertovem počasnem stavku z variacijami iz Kvarteta D 810, »Smrt in deklica«, je nekaj idej, ki bi prav lahko izvirale z začetka Haydnovega dela. Z »La passione« bi lahko naslovili tudi Mozartov Adagio in fugo KV. 546 iz let 1783 in 1788. Tukaj so možnosti verige povezav med Händlovim zgledom in takrat aktualno občutljivo viharniško mentaliteto potisnjene do skrajnih meja. Vse zveni arhaično, pa vendarle preseneča in je kot da neodkrito. Vemo, da se Mozartovo prvo povsem inovativno delo te zvrsti, Koncert za klavir KV. 271 iz leta 1777, začne z za tisti čas nenavadnim začetnim dialogom med orkestrom in inštrumentom s tipkami. Živahna gradnja spremeni poslušanje prvega stavka v pustolovščino. Andantino je precej nenavaden: opraviti imamo z namišljeno operno sceno, vključno z umetelno pianistično kadenco. Kar predstavljamo si lahko, na primer, zapuščeno Ariadno na otoku Naksos. Zadnji stavek okrepi vtis, da imamo opraviti s hipotetičnim odrskim delom, in to predvsem zaradi številnih bliskovitih sprememb razpoloženja. Zares, kako pogosto lahko najdemo v njegovih zrelih operah trenutke, ki zrcalijo čuteči svet vstavljenega menueta.
Dvořákova Serenada za godala, op. 22 (1875) deluje v tem programu kakor tujek. Vsekakor pa se jo kljub njeni priljubljenosti včasih premalo ceni. Poleg enkratne sposobnosti tega češkega mojstra, da ustvarja poetične žanrske slike, me v tej serenadi navdušujejo subtilna umetnost gradnje neenakomernih period, inventivna, širokopotezna, razdelana dinamika, kakor naravno izrasla polifonija, ki večkrat in sočasno nagovarja različne skupine inštrumentov z nasprotujočimi si nalogami. Zaradi nove Bärenreiterjeve izdaje imamo zdaj priložnost zaigrati razširjeno inačico skladateljevega avtografa. Ni povsem jasno, ali so bile aktualne skrajšane inačice prve izdaje zamisel založniške hiše Bote und Bock ali pa je ideja zanje prišla od samega Dvořáka."
Alexander Lonquich